Електронні петиції

Електронна петиція - це звернення громадян до органів державної влади та місцевих рад з вимогою розглянути важливе питання чи вирішити проблему.

 

Розгляд електронної петиції може бути ініційований громадянами шляхом збору підписів на офіційному веб-сайті органу влади або на веб-сайті громадського об’єднання. Електронна петиція розглядається у випадку, якщо було зібрано встановлену кількість підписів.

 

Зауважте! Вимоги до кількості підписів, які необхідно зібрати на підтримку електронної петиції та строк збору підписів визначається у статуті територіальної громади, але є приклади, коли в окремому положенні про електронні петиції.

 

Правова підстава:громадяни можуть звертатися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, органу місцевого самоврядування з електронними петиціями через офіційний веб-сайт органу – стаття 23ЗУ «Про звернення громадян».

 

Як користуватися:кожен громадянин може створити електронну петиції та розпочати процес збору підписів – для цього достатньо у відповідному розділі на веб-сайті органу влади описати суть звернення (проблеми, яку потрібно розглянути), зазначити свої ПІБ та адресу електронної пошти.

 

Ініціюйте збір підписів під електронними петиціями з будь-яких важливих для громади питань.

 

Пам’ятайте! Електронна петиція, яка набрала встановлену кількість підписів, підлягає обов’язковому розгляду органом влади, зокрема виноситься на розгляд сесії місцевої ради у першочерговому порядку.

 

Завантажити типове положення для запровадження е-петиції в громаді.

 

В положенні «Про розгляд електронних петицій в територіальній громаді» кращими практиками доброго врядування процедури вважаються:

 

v  міська рада прийняла локальний акт, який регулює порядок розгляду електронної петиції (наприклад: Статут громади, положення про електронні петиції);

v  встановлено кількість підписів для підтримки електронної петиції:

  • від 1000 до 100 000 жителів - не більше ніж 150 підписів;
  • від 100 000 до 500 000 жителів - не більше ніж 250 підписів;
  • від 500 000 до 1 000 000 жителів - не більше ніж 500 підписів;
  • понад 1 000 000 жителів - не більше ніж 1000 підписів.

v  термін збору підписів для підтримки електронної петиції: не менше ніж 14 днів;

v  непотрібно подавати додаткових документів окрім звернення при ініціюванні електронної петиції;

v  можливість ініціювати розгляд електронної петиції впроваджено на офіційному сайті органу влади;

v  порядок ідентифікації авторів та підписантів петиції відбувається з використанням КЕП, BankID;

v  розгляд органами влади електронної петиції здійснюється невідкладно, але не пізніше десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації про початок її розгляду з подальшим розглядом на черговому засіданні виконавчого комітату або на черговій сесії місцевої ради;

v  електронна петиція розглядається на черговому засіданні виконавчого комітету або місцевої ради;

v  результат розгляду петиції є рішення місцевої ради чи виконавчого комітету про підтримку або вмотивована відмова в підтримці електронної петиції.

 

Протягом 2021-2022 років експертами «Українського незалежного центру політичних досліджень» в рамках реалізації проекту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України» разом з експертним середовищем та народними депутатами було розроблено, зареєстровано в Верховній Раді України законопроект №7283 «Про народовладдя на рівні місцевого самоврядування».

 

Законопроектом пропонується удосконалити правове середовище регулювання механізмів демократії участі та забезпечити участь жителів у місцевому самоврядуванні, включити внутрішньо переміщених осіб в життя громад, в яких вони на зараз проживають, а також покращуються процедури звітування голови та депутатів ради. Проект закону спрямований на модернізацію чинного законодавства через впровадження існуючих прогресивних практик громадської участі.

 

Також хочемо звернути увагу, що наприклад запропоновані законопроєктом зміни до статті 46 «Сесія ради», ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», дозволить оперативніше розглядати електронні петицій, а саме на черговому засіданні ради.

 

А ще раніше в 2018 році в рамках проекту «Громадяни в Дії» експерти Центру проаналізували правове регулювання механізмів громадської участі у виробленні владних рішень в рамках дослідження "Індекс демократичності міст 2018 року". Результати дослідження стали хорошим практичним фундаментом, який ліг в основу вищезгаданого законопроекту №7283.

 

Хоча за цей час, деякі результати досліджень вже нерелевантні. Свої показники покращили такі міста, як Тернопіль, Житомир, Херсон та інші. Але по своїй суті дослідження не втратило актуальності і є хорошим дороговказом, яким чином необхідно рухатися для продовження розвитку місцевої демократії в своїй громаді.

 

У результаті проведеного дослідження були виявлені такі найбільші проблеми правового регулювання механізму електронних петицій є:

 

  • надмірні вимоги до підписів на підтримки петицій визначено у, Харкові (5 000 підписів) та Миколаєві (1000 підписів).
  • розгляд петиції структурними підрозділами виконавчого комітету ради, а не радою чи виконавчим комітетом, як визначає Закон.