Місцеві ініціативи

Місцева ініціатива - це можливість жителям міста самостійно підготувати проект рішення, який обов’язково розглядається на сесії місцевої ради.

Правова підстава: громадяни мають право винести на розгляд місцевої ради будь-яке питання, яке належить до компетенції ради – ст.9 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні».

Пам’ятайте! Місцева рада визначає детальний порядок внесення місцевої ініціативи своїм окремим рішенням або у статуті територіальної громади.

Як користуватися:інструмент місцевих ініціатив надає вам можливість бути депутатами місцевої ради «без посвідчення» – готувати та подавати на розгляд ради будь-які проекти рішення.

Проекти рішення можуть бути підготовлені з будь-яких питань, які належать до компетенції місцевої ради.

 

Буклет "Як подати проект рішення шляхом місцевої ініціативи"?

Завантажити типове положення по місцевій ініціативі

 

В положенні «Про місцеві ініціативи в територіальній громаді» кращими практиками доброго врядування процедури внесення місцевої ініціативи на розгляд місцевої ради вважаються:

 

v  кількісний склад ініціативної групи з внесення місцевої ініціативи: не більше ніж 10 осіб;

v  ініціативну групу не потрібно створювати через окрему процедуру;

v  максимальна кількість підписів на підтримку місцевої ініціативи:

  • від 1000 до 100 тис жителів – 100 підписів;
  • від 100 тисяч до 500 тисяч жителів - не більше ніж 250 підписів;
  • від 500 тисяч до 1 мільйона жителів - не більше ніж 500 підписів;
  • понад 1 мільйона жителів - не більше ніж 700 підписів.

v  максимальний перелік документів для внесення місцевої ініціативи (повідомлення про подання місцевої ініціативи; проект рішення або пропозиція; пояснювальна записка або опис проблеми; підписні листи з підтримки місцевої ініціативи).                                

v  визначено виключний перелік підстав для відмови у реєстрації місцевої ініціативи;

v  представники міської ради надають допомогу у підготовці проекту рішення;

v  всі ініціативи незалежно від висновків і рекомендацій виконавчих органів місцевої ради виносяться на розгляд сесії місцевої ради;

v  місцева ініціатива виноситься на чергове або наступне засідання місцевої ради;

v  представник ініціативної групи є доповідачем на засіданнях під час розгляду місцевої ініціативи;

v  За результатами розгляду місцевої ініціативи приймається вмотивоване рішення.

 

Протягом 2021-2022 років експертами «Українського незалежного центру політичних досліджень» в рамках реалізації проекту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України» разом з експертним середовищем та народними депутатами було розроблено, зареєстровано в Верховній Раді України законопроект №7283 «Про народовладдя на рівні місцевого самоврядування».

 

Законопроектом пропонується удосконалити правове середовище регулювання механізмів демократії участі та забезпечити участь жителів у місцевому самоврядуванні, включити внутрішньо переміщених осіб в життя громад, в яких вони на зараз проживають, а також покращуються процедури звітування голови та депутатів ради. Проект закону спрямований на модернізацію чинного законодавства через впровадження існуючих прогресивних практик громадської участі.

 

Також хочемо звернути увагу, що наприклад запропоновані законопроєктом зміни до статті 8 «Місцеві ініціативи», ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», більш чітко деталізують процедуру ініціювання, подання та розгляду радою місцевої ініціативи.

 

А ще раніше в 2018 році в рамках проекту «Громадяни в Дії» експерти Центру проаналізували правове регулювання механізмів громадської участі у виробленні владних рішень в рамках дослідження "Індекс демократичності міст 2018 року". Результати дослідження стали хорошим практичним фундаментом, який ліг в основу вищезгаданого законопроекту №7283.

 

Хоча за цей час, деякі результати досліджень вже нерелевантні. Свої показники покращили такі міста, як Тернопіль, Житомир, Херсон та інші. Але по своїй суті дослідження не втратило актуальності і є хорошим дороговказом, яким чином необхідно рухатися для продовження розвитку місцевої демократії в своїй громаді.

 

У результаті проведеного дослідження були виявлені такі найбільші проблеми правового регулювання механізму ініціювання та розгляду місцевої ініціативи:

v ускладнена процедура створення ініціативної групи через високий поріг складу/кількості членів (Запоріжжя - 250, Дніпро - 250);

v встановлена висока кількість підписів на підтримку місцевої ініціативи (Кропивницький - 19 000 підписів, Рівне - 5 000 підписів, Одеса - 5 000 підписів, Харків - 10 000 підписів);

v не врегульовано чіткий строк розгляду місцевої ініціативи, що надає можливість міській раді затягувати з розглядом поданих пропозицій (Луцьк, Київ, Сєвєродонецьк, Полтава, Чернівці, Одеса, Миколаїв).

 

Алгоритм використання місцевої ініціативи на прикладі міста Чернівці: