Як зареєструвати благодійну організацію

Реєстрація благодійної організації

Створення благодійної організації (далі – БО) в Україні є важливим кроком для тих, хто прагне допомагати іншим та вносити вклад у розвиток суспільства. Благодійні організації можуть займатися різними видами діяльності, включаючи підтримку соціально незахищених груп, розвиток культури, освіти, охорони здоров'я, охорони навколишнього середовища тощо. В Україні є три основні види благодійних організацій: благодійне товариство, благодійна установа, благодійний фонд. У цій статті ми розглянемо основні кроки, необхідні для створення благодійної організації в Україні.

Визначення мети та діяльності БО

Важливо чітко визначити, якою буде основна мета вашої організації та які види діяльності вона буде здійснювати. Це може включати: надання матеріальної допомоги, проведення благодійних акцій, підтримка культурних та освітніх ініціатив, охорона довкілля тощо.

Хто може бути засновником?

Заснувати БО можуть фізичні та юридичні особи (крім органів державної влади, місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права). Кількісний склад засновників: від 1 особи. 

Установчі документи

Установчим документом благодійного товариства та благодійного фонду є статут. Установчим документом благодійної установи є установчий акт. Установчі документи благодійної організації затверджуються засновником (засновниками) благодійної організації або уповноваженими ними особами.

Установчі документи благодійної організації повинні містити:

  • найменування благодійної організації;

  • цілі та сфери благодійної діяльності;

  • органи управління благодійної організації, їх склад, компетенцію, порядок діяльності та прийняття ними рішень;

  • порядок призначення, обрання або затвердження членів органів управління благодійної організації, крім вищого органу управління благодійного товариства та благодійного фонду, їх заміщення, зупинення їх повноважень, припинення їх повноважень (відкликання);

  • порядок внесення змін до установчих документів благодійної організації;

  • джерела активів (доходів), порядок контролю і звітності благодійної організації;

  • підстави та порядок припинення благодійної організації, у тому числі порядок розподілу активів;

  • умови та порядок прийняття до складу учасників благодійного товариства чи благодійного фонду, права та обов’язки учасників, а також умови та порядок їх виключення зі складу учасників благодійного товариства чи благодійного фонду.

Установчі документи благодійної організації можуть визначати особливості діяльності та припинення такої організації і не повинні суперечити законам України.

Підготовка до реєстрації

Після підготовки установчих документів необхідно провести установчі збори засновників, прийнявши рішення про: 

  • створення БО;;

  • визначення повного та скороченого найменування БО (за потреби найменування БО іноземною мовою);

  • затвердження статуту БО у формі благодійного товариства або благодійного фонду (якщо засновуємо благодійну установу – установчий акт);

  • утворення органів управління (щонайменше виконавчий орган, наглядова рада*) БО відповідно до статуту;

  • визначення особи (осіб), яка має право представляти БО у правовідносинах з державою та іншими особами, вчиняти дії від імені БО без додаткового уповноваження (за потреби);

  • визначення особи (осіб), яка має право представляти БО для здійснення реєстраційних дій (підписант).

Реєстрація

Для реєстрації необхідно:


1. Підготувати документи:

NB. Наглядова рада обов'язкова для благодійних товариств, благодійний фондів, в яких більше 10 засновників та для благодійних установ. 

Якщо засновником БО є іноземна юридична особа, додатково слід подати документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи у країні її місцезнаходження. 

Відомості про наявність КБВ відображаються у заяві (форма 2) відповідно до структури власності юридичної особи. Якщо осіб, які є КБВ, більше ніж одна, заповнюється відповідна кількість аркушів другої сторінки заяви. 

! Якщо КБВ є нерезидентом, а також, якщо в Єдиному державному  демографічному реєстр відсутні дані щодо КБВ-резидента, подається нотаріально засвідчена копія документа, що посвідчує особу. 

2. Подати документи 

Куди:

  • ЦНАП;

  • нотаріус.

NB. Документи для  реєстрації БО, яка знаходиться у регіоні, де відсутній доступ до відповідного державного реєстру, можна подати незалежно від його місцезнаходження.

У який спосіб:

  • особисто;

  • поштою (важливо: надсилаємо нотаріально засвідчені копії з описом вкладення).

3. Отримати підтвердження факту реєстрації БО

Актуальний порядок підтвердження державної реєстрації у Вашому регіоні з’ясовуйте у відповідного державного реєстратора. Реєстраційні дії здійснюються невідкладно, у разі надання повного пакету документів.

NB. Після реєстрації благодійної організації необхідно звернутися до податкової служби для отримання статусу неприбуткової організації. Для цього потрібно подати відповідну заяву. Після цього організація буде звільнена від сплати податку на прибуток.

! Благодійні організації зобов'язані вести бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність. Крім того, вони повинні звітувати про використання коштів та майна. Це забезпечує прозорість діяльності організації та довіру з боку благодійників та суспільства.