Громадський бюджет участі

 Громадський бюджет участі

 

Загалом, механізм громадського бюджету запроваджується в Україні не так давно і без законодавчого закріплення. Проте вже зараз напрацьована практика, яка може бути застосована органами місцевого самоврядування для запровадження громадських бюджетів участі у своїх містах. Зокрема, у більшості міст, які запровадили громадські бюджети, визначені детальні процедури ініціювання, розгляду, голосування та виконання громадського бюджету.

 

ЗАВАНТАЖИТИ ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ

 

 

public budget

 

 

В положенні «Про громадський бюджет в територіальній громаді» кращими практиками доброго врядування цієї процедури вважаються:

 

v          сума коштів, передбачено у положенні про громадський бюджету: дорівнює 1% або більше від бюджету розвитку;

v          кількість підписів громадян для підтримки проекту на фінансування з громадського бюджету встановлено: малі проекти – не більше 15 підписів, великі проекти – не більше 25 підписів;

v          можливо подати проект письмово або електронно;

v          до складу номінаційного комітету з відбору проектів входять: представники громадськості, депутати міської ради та посадові особи місцевої ради;

v          визначено можливість на засіданні номінаційної комісії захистити автору проект, якщо він отримав негативний висновок;

v          визначено не менше двох способів голосування за проекти: друкований та електронний;

v          строк голосування за проекти не менше 14 календарних днів;

v          не визначено вичерпний перелік сфер видатків, які можуть бути профінансовані через громадський бюджет;

v          встановлено заборону на фінансування комунальних установ, організацій виключно на придбання обладнання, виконання робіт з капітального та поточних ремонтів, заходів з енергозбереження, заміну парканів;

v          визначено строк звітування за результатами виконання проекту;

v          в положенні визначено способи інформування жителів про можливості громадського бюджету;

 

Протягом 2021-2022 років експертами «Українського незалежного центру політичних досліджень» в рамках реалізації проекту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства України» разом з експертним середовищем та народними депутатами було розроблено, зареєстровано в Верховній Раді України законопроект №7283 «Про народовладдя на рівні місцевого самоврядування».

 

Законопроектом пропонується удосконалити правове середовище регулювання механізмів демократії участі та забезпечити участь жителів у місцевому самоврядуванні, включити внутрішньо переміщених осіб в життя громад, в яких вони на зараз проживають, а також покращуються процедури звітування голови та депутатів ради. Проект закону спрямований на модернізацію чинного законодавства через впровадження існуючих прогресивних практик громадської участі.

 

Також хочемо звернути увагу, що наприклад запропонована законопроєктом стаття 13-1 «Участь жителів у розподілі коштів місцевого бюджету» ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», визначає, що жителі мають право брати участь у вирішенні питань щодо використання частини коштів місцевого бюджету шляхом подання відповідних пропозицій щодо розвитку територіальної громади. Тобто на законодавчому рівні дає право запроваджувати на рівні громади не тільки громадський бюджет, а і інші інструменти, як наприклад шкільний громадський бюджет, бюджетні слухання, бюджетний регламент тощо.

 

А ще раніше в 2018 році в рамках проекту «Громадяни в Дії» експерти Центру проаналізували правове регулювання механізмів громадської участі у виробленні владних рішень в рамках дослідження "Індекс демократичності міст 2018 року". Результати дослідження стали хорошим практичним фундаментом, який ліг в основу вищезгаданого законопроекту №7283.

 

Хоча за цей час, деякі результати досліджень вже нерелевантні. Свої показники покращили такі міста, як Тернопіль, Житомир, Херсон та інші. Але по своїй суті дослідження не втратило актуальності і є хорошим дороговказом, яким чином необхідно рухатися для продовження розвитку місцевої демократії в своїй громаді.

 

У результаті проведеного дослідження були виявлено, що в більшості міст визначені хороші процедури і стандарти, регулювання відбувається на належному рівні, потребує удосконалення лише порядок звітування після виконання проектів.

 

Важливо вказати, що більшістю міст встановило легку процедуру підтримки жителів проекту під час ініціювання. Також позитивом є те, що в положенні 16 міст встановлено, що до складу номінаційної комісії залучається громадськість у кількості 1/3 від загального складу, цю практику ми рекомендуємо поширити і в інших містах. Більшість міст не обмежує сферу спрямування коштів під час фінансування проектів громадського бюджету, що є позитивним явищем.