Змінити себе, щоб змінити країну. Як отримати грант на інституційний розвиток своєї неурядової організації?

 

Як отримати грант на інституційний розвиток своєї неурядової організації?

 

 Яніна Корнієнко для журналу "Громадянське суспільство"

 

Сьогодні в Україні існує безліч неурядових організацій, спілок, асоціацій та груп, котрі мають ідеї та натхнення для розроблення проектів суспільно важливого значення. Часто виникає необхідність розв'язання проблеми розвитку таких організацій в умовах постійної зміни внутрішнього та зовнішнього середовища. Для вирішення цих проблем створені сервіси, котрі пропонують тренінги, консультації, дослідження та інші види навчання або послуг для вдосконалення організації. Платформа розвитку громадянського суспільства «Маркетплейс» виступає з’єднувальною ланкою між провайдерами та організаціями, котрі потребують розвитку.

 

У перекладі з англійської «Маркетплейс» – ринкова площа. Цей термін доволі популярний, його часто використовують у різних сферах діяльності та продажу. У нашому випадку «Маркетплейс» – механізм посилення прямих зв’язків між провайдерами (постачальниками) послуг з організаційного розвитку та неурядовими організаціями, асоціаціями, ініціативними групами, муніципальними установами, що їх потребують.

 

Організаційний розвиток – це всі заходи, які допомагають організації ставати сильнішою та більш професійною. Такий розвиток є стратегічним шляхом, з одного боку, зростання загальної ефективності організації, а з іншого – підвищення почуття задоволеності та поліпшення умов праці співробітників. «Маркетплейс» у сфері організаційного розвитку допомагає вирішити ці питання, будуючи комунікативний місток між користувачами та сервісами.

 

Проект Pact/UNITER за фінансування Агентства США з міжнародного розвитку започаткував реалізацію програми зміцнення спроможностей неприбуткових організацій ще у 2010 році. Сьогодні адміністратором проекту «Маркетплейс» є ІСАР «Єднання». Вони видають гранти на розвиток, контролюють реалізацію проекту, утримують портал, проводять різні тематичні заходи.

 

marcketplace

«Маркетплейс» надає можливість користувачам розібратися в питаннях організаційного розвитку та менеджменту ОГС, знайти тренера, консультанта, експерта залежно від потреб організації, отримати дофінансування для посилення організаційної спроможності та провести оцінку організаційного розвитку.

 

Також проект допомагає організаціям зробити власну діагностику. Для цього створений «інструмент самооцінки» – опитувальник на зразок психологічних тестів, де показано рівні розвитку, які треба зіставити з власними. Цей інструмент показує, де організація перебуває на актуальному етапі, та малює перспективу розвитку.

 

Будь-яка українська некомерційна організація може подати заявку до ІСАР «Єднання», щоб отримати грант на власний організаційний або технічний розвиток. Якщо мова йде про технічні спроможності у сфері ВІЛ/СНІД, то це може бути й державна установа. Проте має бути організація, яка має рівень прибутковості 005, 006 або 011. ІСАР «Єднання» – це один із небагатьох донорів, котрий дає організації перший в житті грант, не вимагаючи грантової історії. Для цього необхідно заповнити аплікаційну онлайн-заявку на сайті, в якій вказати, яким чином організація визначила потребу в розвитку. За допомогою цього фінансування організація може отримати необхідні послуги: тренінг, семінар, короткострокові/довгострокові консультації, експертну оцінку, гроші на підготовку до аудиту тощо. Станом на листопад 2015 року у програмі взяло участь 810 організацій, а сьогодні таких організацій налічується вже близько 1000. Прикладом успішного використання гранту є ГО «Кримська діаспора», котра пройшла тренінг з фандрейзингу та одразу по тому залучила понад 50 тис. дол. на проект для дітей-переселенців.

 

Найпоширеніший запит організацій – стратегічне планування. Організації, які отримали грант та пройшли навчання, в результаті отримують стратегічний план, якого мають дотримуватися. «З часом ми спостерігаємо, що потреби організацій змінюються. На стратегічне планування починають подаватися менше, розширюється тематичне коло запитів і збільшується кількість організацій, котрі подаються повторно. Ми вважаємо це в тому числі результатом нашої роботи, який свідчить про зміцнення культури організаційного розвитку, а це, у свою чергу, є нашою головною метою» – говорить менеджер комунікацій ІСАР «Єднання» Наталія Климова.

 

«Маркетплейс» зобов’язує організації, котрі отримують кошти в межах програми, проводити відкритий тендер, в якому кожен із провайдерів може взяти участь. Також кожна організація має право отримати фінансування декілька разів. Аудитори «Маркетплейсу» перевіряють фінансові звіти за грантом та змістовні результати роботи, і, після підтвердження правомірності діяльності організації, вона має право знову взяти участь у проекті.

 

Сьогодні «Маркетплейс» підтримують Агентство США з міжнародного розвитку USAID, проект Respond, який дає кошти на розвиток ВІЛ-сервісних організацій, Фонд ім. Ч. С. Мотта, Save the children Ukraine. До них долучилися уряд Швеції, Майкрософт Україна, Відродження, Програма розвитку ООН в Україні та інші організації та приватні особи.

 

Платформа «Маркетплейс» складається з трьох компонентів:

  1. Інтернет-портал;
  2. Майданчики для обговорення важливих питань у сфері організаційного розвитку, планів, стратегій та політики;
  3. Система грантів, яка забезпечує безперервне фінансування ринку послуг у сфері організаційної спроможності ОГС.

 

Інтернет портал «Маркетплейс» створений для того, щоб допомогти у самостійному пошуку необхідних сервісів з організаційного розвитку. Користувач може пропонувати, шукати, замовляти, обирати тренінги, консультації, дослідження та інші види навчання або послуг, щоб посилити свою спроможність. На сайті може зареєструватися будь-який провайдер та запропонувати свої послуги організаціям. Також створена добровільна верифікація провайдерів, і ті сервіси, які хочуть підтвердити свою якість, її проходять.

 

«Маркетплейс» проводить зустрічі Спільноти Практиків, експертні обговорення, вебінари.

 

«Зустрічі спільноти практиків» – це вузько спрямовані практичні зустрічі фахівців, на яких обговорюють питання, важливі для організаційного розвитку. Будь-яка організація може виступити з ініціативою проведення такої зустрічі, і ІСАР «Єднання» допомагає в проведенні цього заходу організаційно, логістично і частково фінансово. На зустрічі збираються люди з унікальним досвідом певної компетенції, розробляють методику, котру потім використовують на практиці. Наприклад, була проведена зустріч спільноти практиків для впровадження гендерного компоненту громадської організації. У результаті зустрічі був розроблений гендерний аудит, який тепер може замовити собі будь-яка організація.

 

Важливою подією у діяльності «Маркетплейсу» є Форум з організаційного розвитку, що вперше відбувся у 2012 році, а з часом став Форумом розвитку громадянського суспільства, який об’єднує донорів, бізнес, державу та неприбуткові організації в пошуку шляхів розвитку та зміцнення громадянського суспільства. «Велику увагу під час Форуму, крім марафону майстер-класів, займають тематичні обговорення, дискусії, де ми обговорюємо, куди треба рухатись далі. Результатом цього є тренди розвитку громадянського суспільства на наступний рік. Тобто Форум в кінці 2015 року формує тренди на 2016 рік, і так далі. Це велика робота і насправді зручно, щоб планувати свою діяльність наперед» – говорить менеджер комунікацій ІСАР «Єднання» Наталія Климова. Минулого року учасниками Форуму стали понад 1000 представників ОГС України та 14 інших країн світу: представники українських благодійних та громадських організацій, органів державної та місцевої влади, бізнес-компаній та донорських організацій.

 

Отже, «Маркетплейс» надає можливість організаціям громадянського суспільства опанувати питання організаційного розвитку та менеджменту, знайти оптимальний варіант навчання в залежності від потреб та можливостей організації, провести оцінку та скласти план індивідуального організаційного розвитку, а також отримати фінансування для цих потреб.

 

Авторка матеріалу - Яніна Корнієнко. Вперше опубліковано в журналі "Громадянське суспільство" №7, від червня 2016 року, який випускається в рамках проекту USAID "Громадяни в дії". Повний випуск журналу можна завантажити за посиланням.